De eerste wedstrijd van de tweede helft van het zaalseizoen leverde een treffen op tussen directe concurrenten it Fean en DTS. Beide ploegen stonden bij het beginnen van de wedstrijd met 4 punten onderaan in hun poule. De koude en winderige weersomstandigheden voorspelden al een weinig doelpuntrijke wedstrijd. Wel werd het een wedstrijd waarin beide ploegen hun uiterste best deden deze belangrijke punten binnen te slepen. Wedstrijdsponsor van deze derby was Damstra Installatiebedrijf Driesum.

De wedstrijd begon veelbelovend voor de Tûke Smiters. Een kans bij de korf van Annemarie Postma zette de DTS’ers op een 0-1 voorsprong. Hoewel it Fean relatief lange aanvallen kende, bleef de gelijkmaker uit tot de 11e minuut. Toen benutte Anneke Tamsma eveneens een kans bij de korf. Dat het door het weer een wedstrijd van veel kansen vlak bij de korf zou worden, bleek ook uit de twee volgende DTS-doelpunten. Enne Jan Spoelstra benutte zowel een kans bij de korf als een strafworp en zette DTS hiermee op een 1-3 voorsprong. Hierna brak een lange doelpuntloze periode aan. Beide ploegen hadden geduld in de aanvallen, maar wisten de gecreëerde kansen niet af te ronden. Vijf minuten voor rust was het Jacob Bron die voor it Fean de korf vond en de ruststand op 2-3 stelde.

De tweede helft gaf eenzelfde beeld als de eerste. De gelijkmaker voor it Fean was wederom een kans bij de korf, benut door Jacob Bron. Enkele minuten later wist it Fean voor het eerst in deze wedstrijd op voorsprong te komen doordat Marc de Vries van afstand scoorde. DTS gaf haar tegenstander echter geen kans om verder uit te lopen; met een strafworp zette Enne Jan Spoelstra 4-4 op het scorebord. Hoewel beide ploegen moeite hielden met scoren, was het DTS dat in deze fase van de wedstrijd effectiever was. Een kans bij de korf van Annemarie Postma en een doorbraak van Sjoerd Kooistra vergrootten de voorsprong van DTS naar 4-6. It Fean bleef alles op alles zetten om tot scoren te komen, maar wist de aansluiting niet terug te pakken. Remco van der Veen kwam bij de Feansters in het veld voor Hillebrand Wiersma. Enne Jan Spoelstra scoorde uit een uitstarter het 7e doelpunt voor DTS. Het laatste woord in de wedstrijd was aan it Fean dat middels een strafworp van Jannie Postma de eindstand op 5-7 bepaalde. Een spannende wedstrijd, die eindigde in een terechte overwinning voor DTS.

Op zaterdag 6 april speelt it Fean om 15.30 uur in Dokkum tegen de Granaet. DTS krijgt in Surhuizum Udiros op bezoek. Deze wedstrijd start eveneens om 15.30 uur.

Doelpunten it Fean: Jacob Bron 2, Anneke Tamsma, Marc de Vries, Jannie Postma

Doelpunten DTS: Enne Jan Spoelstra 4 (2), Annemarie Postma 2, Sjoerd Kooistra