Afgelopen zaterdag moest It Fean 3 tegen Drachten/Van der Wiel 7 spelen, de thuiswedstrijd was met 13-15 verloren. Omdat It Fean 3 nu bovenaan stond en de kampioenstitel in zicht was, was It Fean erop gebrand om nu een beter resultaat neer te zetten. Tenminste zo was de intentie vooraf ..

Helaas liep het in de wedstrijd anders. It Fean speelde met Grietje, Manon, Rutmer en Peter in de aanval, Jantina, Petra, Jenko en Jille in de verdediging. De bank was sterk bezet met Daisy, Margriet, Herman en Peter Steffen, Eelkje was afwezig. Al in de eerste minuut scoorde Peter uit een inloopbal, na de gelijkmaker van Drachten kwam It Fean dankzij Jenko wederom op voorsprong. Na een gemiste strafworp voor Drachten, scoorden ze toch weer: 2-2. Peter (afstand) en Manon (uitstarter) maakten een gaatje: 4-2. Drachten bleef echter ook door scoren: 5-4. Zo ontstond een strijd waarin It Fean geen afstand kon nemen. Er zat te weinig vernuft in het team, het (bal-)tempo lag te laag. Er werd op de verkeerde momenten geschoten. It Fean kon niet geen vuist maken. Drachten had meer ervaren spelers en It Fean liet zich daardoor verrassen. Met de pauze was het 7-7; een tegenvaller.
De tweede helft was niet veel anders, Drachten begon fysieker te spelen, hierop had It Fean onvoldoende antwoord. De frustratie was in de wedstrijd dan ook groot. Twee doelpunten op rij zorgden voor een 9-7 voorsprong voor Drachten. Manon leek het gaatje nog te dichten, maar in de 20e minuut stond er een 11-8 stand. Dit gat van 3 doelpunten was te groot om te overbruggen. Er werd gewisseld aan de kant van It Fean: Herman en Peter voor Jille en Rutmer. Helaas kon hiermee geen verschil geforceerd worden. It Fean had nog geluk dat door het missen van strafworpen van Drachten het verschil niet groter was.
Te veel spelers speelden onder hun nivo en als team hadden we geen antwoord op het spel van Drachten. Einduitslag: 13-9.
Doelpunten It Fean: Peter 4 (1), Jenko en Manon 2, Petra 1,
Het chagrijn en de frustratie was na de wedstrijd dus groot. Tot dat er contact met de sporthal in Houtigehage was geweest. Daar had Emmeloord gespeeld tegen TFS. Het leek erop dat TFS 3 gewonnen had van KV Emmeloord 2. Toen dat uiteindelijk bevestigd werd (uitslag 13-11), was de vreugde groot.
Volgende week staat de laatst thuiswedstrijd op het programma tegen de nummer laatst: Heerenveen. Ondanks dat had It Fean het in de uitwedstrijd in het begin lastig, na een ruststand van 6-8 werd uiteindelijk ruim met 12-23 gewonnen. Maar It Fean heeft aangetoond dat er geen vanzelfsprekendheid bij dit kampioenschap zit.
It Fean heeft in veel verschillende samenstellingen gespeeld, veel blessures, spelers afgestaan aan senioren 2, ziekten, afwezigheid spelers door coaching bij andere teams, en overige afwezigheid. Van een stabiel team was er dan ook geen sprake. Als dit team dan toch kampioen wordt, hebben hier veel spelers aan bijgedragen.
En natuurlijk met dank aan TFS ….