Afgelopen zaterdag was de streek derby tussen It Fean en DTS. Deze keer was het de EXPERT-formatie die als thuis spelende ploeg in het veld stond.

Na een slecht begin van de zaal competitie stonden beide ploegen vandaag in het veld om te winnen en zo de eerste punten binnen te halen. Na een zeer sterke 1e en een redelijke 2e helft was het de EXPERT-formatie die met 17-12 de eerste punten van het zaal seizoen hebben gepakt.
De spanning was voelbaar toen de beide ploegen klaar stonden om aan de wedstrijd te beginnen, want wie zou winnen zou van de laatste plaats afgaan. De score werd geopend in de 1e min door Anneke Tamsma die de bal, gesponsord door Timmer- en metselbedrijf Hessel Kuipers te Serhuisterveen, van afstand raak schoot.
Meteen erna scoorde Hieke Bruining de ploegen weer gelijk 1-1.  Daarna nam de Expert-formatie afstand door veel zuiverder om te gaan met de kansen die er gecreëerd werden. Zo was het na 15 min spelen 7-3 met o.a. doelpunten van Hillebrand Wiersma, Jacob Bron en Ron Berkenbosch voor It Fean en Enne-Jan Spoelstra en Hinke Helder voor DTS. De laatste fase van de 1e helft was volledig voor It Fean die door strak verdedigend werk en soepel lopende aanvallen de russtand bepaalden op 11-3, door scores van afstand van Hillebrand Wiersma en Ron Berkenbosch.
De tweede helft was er een scherper DTS tussen de lijnen gekomen en dat was ook nodig om toch nog een poging te doen de achterstand weg te werken. Van afstand was het Simeon Heijkoop, die net in het veld stond, raak schoot meteen de eerste aanval. Jannie Postma bleef koelbloedig vanaf de strafworpstip en bracht het verschil weer op 8 punten: 12-4. DTS bleef knokken om terug te komen in de wedstrijd, maar de scores gingen tot aan de 20e minuut om en om. Daarna was het voor It Fean op en werden er veel kansen gemist. DTS wist nog 3 keer achter elkaar te scoren en zo de stand op 17-12 te brengen.  Daardoor heeft It Fean eindelijk de eerste punten binnen gehaald en is van de laatste plaats af.
Volgende week zal DTS weer in de Surventohal aantreden tegen De Granaet en zal It Fean de korte reis naar Harkema maken om weer een derby te gaan spelen.
Scores It Fean:  Anneke Tamsma 1, Jannie Postma 1, Meike Lettinga 1, Hillebrand Wiersma 3, Jacob Bron 4, Ron Berkenbosch 7
Scores DTS:  Enne-Jan Spoelstra 1, Jeroen Dijkstra 1, Gerard Gjaltema 1, Simeon Heijkoop 2, Hinke Helder 2, Hieke Bruining 2, Annemarie Postma 3

20 apr.10:00It Fean / Boelenslaan B1 - DTL B1Meer
20 apr.10:15Harkema D1 - Boelenslaan / It Fean D1Meer