Dit jaar kreeg ik de eer om de trainer/coach van onze talentvolle B1 te worden. Deze 2e jaar B team heeft veel potentie. Voor mij een mooie uitdaging om mee aan de slag te gaan.

In de voorbereiding hebben we veel getraind en gespeeld. Het is duidelijk dat je als trainer en team eerst aan elkaar wennen moet. Maar langzaam krijg ik een beeld van de mogelijkheden van dit team.

De competitie komt er aan. Voor de B1 zijn het bekende tegenstanders en we mogen beginnen met in onze ogen de zwaarste tegenstander SIOS B1 uit Wolvega.

In Wolvega ontdekken we meteen waar we zeker nog aan moeten werken. Vooral fysiek en mentaal moeten we harder op ons zelf zijn. Daarnaast moeten we blijven werken aan onze manier van spelen. We verliezen deze wedstrijd dan ook terecht met 12-6. Werk aan de winkel. Ik moet de ploeg hierin een compliment maken. Er wordt goed getraind. De ploeg wil beter worden en daar werken we hard aan.

De 2e wedstrijd is thuis tegen Quick/V en V B1. Geen onbekende tegenstander. In de voorbereiding is hier ook tegen geoefend. We beginnen vol energie aan de wedstrijd en in fases laten we al prachtig spel zien. Onze kracht zit in het feit dat we veel spelers hebben die een gemakkelijk een goal kunnen maken. We winnen de wedstrijd met 16-10. Aandachtspunt is de onnodig vele doelpunten die we nog tegen krijgen. Daar gaan we aan werken.

Dos’46 B2 is de volgende tegenstander, een onbekende tegenstander voor ons. Dos is een tegenstander waarin we met name bij de heren lengte over hebben. Hier hebben we goed gebruik van kunnen maken. We winnen de wedstrijd met 16-6.

Een mooie uitdaging wacht nu op ons. We mogen thuis spelen tegen Sios. Een mooi moment om te kijken of we ook tegen deze tegenstander stappen hebben gemaakt.

De ploeg is gespannen maar gezonde spanning hoort er ook bij.

We beginnen de wedstrijd super sterk. Vooral verdedigend hebben we ons goed voorbereid op de tegenstander en dit laat zich zien in de wedstrijd. Met veel strijd in de duels en met risico voorverdedigen laten we zien dat we al stappen maken. We komen met 3-0 voor en zijn op dat moment ook de betere ploeg. Maar Sios is ook een sterk team en weet dichterbij te komen. Een boeiend gevecht volgt tussen 2 teams die beide willen winnen. En zoals je kunt verwachten is er ook altijd veel emotie in dergelijke wedstrijden. Zelf hou ik daar van. Grenzen op zoeken en durven korfballen. In de slotminuten weten we de 8-7 voorsprong te maken en winnen we deze belangrijke wedstrijd. We doen weer mee voor het kampioenschap!

Volgende wedstrijd is uit tegen Quick/V en V B1. Vaak zijn dit de lastigste wedstrijden. Na een goede wedstrijd de volgende wedstrijd ook weer goed spelen. We spelen ook geen geweldige wedstijd. We werken wel hard maar het afronden van de kansen is lastig. Toch weten we ook deze wedstrijd te winnen met 6-11. Dat op zich is ook een kwaliteit. Niet goed spelen en toch winnen zegt iets over de mogelijkheden van dit team. Tot onze groet verrassing speelt Sios gelijk tegen Dos’46 en opeens hebben we het kampioenschap in eigen hand. De laatste uitwedstrijd tegen Dos’46 winnen en we zijn kampioen.

Zoals iedereen weet, is een kampioenwedstijd altijd lastig. Je bent vaak zelf je ergste tegenstander. Je maakt elkaar gek van spanning en dit heeft vaak invloed op het spel.

Zo ook bij ons. Iedereen gespannen en een moeizame start van de wedstrijd. We komen snel 0-1 voor, maar daarna is het zoeken naar de kansen. Toch weten we in de rust met 2-6 voor te staan.

Met een paar frisse wissels willen we nu de 2e helft uitbouwen. Langzaam maar zeker weten we de voorsprong te vergroten.

We winnen de wedstrijd met 9-18 en zijn kampioen en spelen nu ook op het veld 1e klasse. Een groot compliment naar de ploeg. Nu met een lekker gevoel de zaal in en weer verder werken aan onze verbeterpunten en zorgen dat we een onverslaanbaar Team worden. In de zaal spelen we 1e klasse, weer zwaardere tegenstanders en dus een mooie maar pittige uitdaging.

Ik heb er zin!

Henk Kempenaar

Trainer/Coach B1

Een geweldige prestatie van een prachtig team en coach!

20 apr.09:30It Fean / Boelenslaan F1 - Harkema F1Meer
20 apr.09:30Oerterp E1 - It Fean / Boelenslaan E3Meer
20 apr.10:00It Fean / Boelenslaan B1 - DTL B1Meer
20 apr.10:00Harkema E1 - It Fean / Boelenslaan E2Meer