Om de titel van dit verslag en het sentiment van deze wedstrijd te begrijpen, moeten we terug gaan naar de roerige middeleeuwen. De tijd waar vrouwen nog aan de haren mee werden getrokken om veroverd te worden en waar mannen die meningsverschillen hadden nog echte duels uitvochten. In deze tijd was het nog met z’n allen tegen de Duitsers.

Achtkarspelen hoorde in deze tijd tot het bisdom Muster en technisch gezien waren we Nederlandse Duitsers. In de loop der jaren echter ontstond een klasse verschil tussen de dorpen in Achtkarspelen. Het gebied rondom Surhuisterveen was het gebied van de turfstekers, de hardwerkende onderlaag van de samenleving, het werkvolk, de kansloze sukkels!
Maar nog geen 12 kilometer verderop ligt een dorp tussen Groningen en Leeuwarden genaamd Buitenpost en de ligging tussen de 2 grote steden is blijkbaar bepalend geweest voor de huidige status van het dorp. Een spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden kwam langs Buitenpost en alles wat in die tijd geld had, ging wonen in Buitenpost. En zo is een historische klasse strijd ontstaan tussen de juffertjes van Buitenpost en de noeste harde werkers uit Surhuisterveen.

Nu zult u allen denken: zijn we niet ouder en wijzer geworden in de laatste paar eeuwen, zijn we niet allen inwoners van Achtkarspelen en is de edele korfbalsport niet een prachtige basis om die historische verschillen terug te brengen tot meer saamhorigheid en kameraadschap???? Echt niet!

De datum stond in ieders agenda, de turfsteekmessen werden geslepen, het bloed begon te koken en de vrouwen werden weer aan de haren mee gesleurd om ten strijde te gaan tegen het naar geld stinkende Buitenpost.

Welkom in wederom een aflevering van: Wer ist der Maulwurf?

De voorbereiding was goed, er was donderdagavond scherp getraind en mensen die niet scherp waren en wat zaten te lachen, hebben we thuis gelaten. Deze wedstrijd had vastberaden mensen nodig die alles zouden doen om te winnen. Zo werd ook Jannie mee genomen als geheim wapen, want een ieder weet: Als je tegen Jannie speelt, wordt het bloed gedeeld.

Onze rit naar Buitenpost vertoonde toch wat merkwaardige incidenten, mensen die op het laatste moment niet met de groep mee reisden  en trekkers onderweg die gecoördineerde acties deden om onze rit te vertragen. Toeval? Of het werk van de Maulwurf!
Langzaam naderden we Buitenpost en we roken al het stinkende geld en inderdaad zagen we aan onze linkerkant een grote stinkende bult. Het kan geen toeval zijn!
Het bordje Buitenpost kwam in beeld en allen voelden we de symbolische waarde van het naderen van voormalig Duits grondgebied en we weten: Duitsers hebben geen humor!
Over het gehate spoor en we naderen het ordelijke en nette aangelegde sportpark van Flamingo’s, vast aangelegd door het voetvolk uit Surhuisterveen en betaald met bloedgeld. Even voelen of het mes op zijn plaats zit. Alle ingrediënten waren aanwezig om de strijd aan te gaan!

De wedstrijd kan bijna beginnen, de warming up ziet er uit als een stel frisse koeien die voor het eerst de wei weer in mag. Dartelend van enthousiasme op zoek naar het gras en warempel er groeit inderdaad gras op het kustgrasveld van Flamingo’s. Even zijn we in de war en snuffelen we allemaal even aan dit wonder der  natuur en iedereen weet! Dit is een Maulwurf actie.
Laten wij ons echter afleiden door deze vreemde constatering. Nee! We beginnen wederom turfsteekmesscherp aan de wedstrijd  en men zou denken dat we in de Korfbal league spelen. Elke kans is een doelpunt. Flamingo’s kan nog een tijdje in de buurt blijven door mee te scoren. Maar vanaf tel 1 is duidelijk: de turfstekers gaan vandaag winnen van de juffertjes, het oversschot aan fysieke fitheid gecombineerd met een arsenaal aan vloeiende aanvalssystemen is te veel voor onze tegenstander. Echter in al die gecombineerd schoonheid zien we toch kleine potentiele Maulwurf acties.
Spelers die iets te gemakkelijk de doelpunten tegen krijgen, mensen die iets te gemakkelijk gewisseld willen worden?
Aan het eind van de wedstrijd hebben we nog een leuk spel bedacht: Wie blokt de bal? De winnaar was duidelijk.
Een overduidelijke 9-22 overwinning, het 3e blijft op koers voor de grand finale. Het 2e nog even zien tegen Flamingo’s 3. Wat hebben we toch veel jong talent en ook daar pakken we de punten.

Op de terugreis naar huis rijden we weer  langs de grote stinkbult en ik kan me het verbeelden na een paar  biertjes maar hij lijkt mij toch een stuk kleiner dan de heenreis.
Zo zie je maar weer: geld maakt niet gelukkig.

Tot de volgende aflevering van: Wer ist der Maulwurf?