Voor It Fean 3 stond er afgelopen zaterdag een mooie laatste wedstrijd op het programma. In de strijd om het kampioenschap in de Reserve 4e klasse, moesten er punten gepakt worden in de uitwedstrijd tegen Invicta 3.

's Middags had medetitelkandidaat Pallas'08 3 ook al gewonnen van ROG, daardoor waren ze op gelijke hoogte gekomen met It Fean. Voor It Fean volstond daarom een gelijkspel, maar dat kon natuurlijk niet het uitgangspunt zijn.

Met een harde wind dwars op het veld, een scheidsrechter die later arriveerde en de afwezigheid van Evert waren het allerminst optimale omstandigheden.
Vooraf werd benadrukt om vooral scherp te beginnnen. Met Jenco, Peter, Jantina en Eelkje in de aanval kwamen de doelpunten toch nog niet snel, het was dan ook Invicta wat de 1-0 maakte.
Middels een fraaie doorloopbal van Jantina, werd de stand gelijk getrokken: 1-1. Met Jille, Herman, Martine en Jannie ging het aanvankelijk beter: 2 fraaie doelpunten van Jille (doorbraak) en Martine (klein kansje) werd een marge van 2 geslagen.

In af en toe wat fellere duels, omdat de niet allemaal lukte kwamen de meer ervaren spelers van It Fean beter uit de strijd dan de jongere Kollumers.
Een middenafstander voor de rust van Peter maakte 1-4. Met deze stand werd de rust in gegaan. Er werd duidelijk goed verdedigd, maar de 2e helft moest met name aanvallend beter verzorgd worden.
Er werden in de eerste helft te veel kansen gemist, waardoor er geen afstand van Invicta kon worden genomen.

Jenco scoorde naar de rust, een belangrijk moment: 1-5. Daarna was het 2x Invicta, waardoor de marge toch weer naar 2 punten ging. Met Hilliena voor Jannie in het aanvalsvak en later ook Sander voor Jille werd het spelbeeld anders.
Het zoeken naar de juiste kansen, de juiste personen op de goede positie etc. Het balbezit bleef over het algemeen wel lang, maar omdat de marge beperkt bleef, bleef het spannend. Zowel voor spelers, als publiek.
Eelkje scoorde nog een fraaie omdraaibal en met 2 afstanders van Herman en Sander was een in de slotfase een onoverbrugbaar gat van 4-8.
Invicta kwam nog 1x tot scoren, zodat It Fean het kampioenschap uiteindelijk met een 5-8 eindstand kon vieren.

Doelpunten It Fean: Jantina, Jille, Martine, Peter, Jenco, Eelkje, Herman, Sander allen 1.

Zo kwam er een mooi einde aan de goede competitie van senioren 3. Met 22 punten uit 12 wedstrijden, een doelsaldo van +63, niet veel doelpunten gescoord (124), maar gemiddeld slechts 5 doelpunten per wedstrijd tegen.
Slechts 2x gelijkgespeeld, tegen De Granaet en Pallas. De trainingsopkomst was gedurende het seizoen erg stabiel (laag), daarentegen was de inzet, het enthousiasme, de wil om te winnen, zeker bij het naderende kampioenschap steeds groter.
Daarnaast wetende dat er elke wedstrijd vaak een beroep gedaan moest worden op invallers, welke zonder uitzondering, dit prima hebben gedaan, dan mogen we trots zijn dat we met ons ploegje kampioen zijn geworden.

It Fean 3 veldkampioen 1011 001
It Fean 3 veldkampioen 1011 004
It Fean 3 veldkampioen 1011 006
It Fean 3 veldkampioen 1011 011

Op de kampioensfoto (en overige foto's)
Achter: Sander Grasdijk, Herman Brouwer, Jille van Houten, Peter Koopstra, Jenco Geertsma
Voor: Hilliena Zandstra, Eelkje Postma, Jantina Berghuis, Jannie Postma, Martine Nieuwenhuis
Evert Bron en Grietje Bron ontbreken op de foto's.