Een paar jaar geleden werd al eens gesproken over ‘de sterkte van de bank’, maar deze sterkte was afgelopen zaterdag bepalend voor de uitslag van It Fean 3 tegen Tietjerk 3. Tietjerk dat tot zaterdag geen enkele punt had zou zaterdag natuurlijk voor kampioenskanditdaat It Fean geen partij zijn. De uitwedstrijd was namelijk met 2-14 gewonnen. Een makkie werd het afgelopen zaterdag geenszins.

Het was de coach wederom gelukt om een representatief 8-tal de wei in te sturen.
Met Herman, Peter, Jantina en Eelkje in de aanval, Hilliena, Martine, Jenco en Jille in de verdediging.
Het was warm en dat had een ernstig negatief effect op het spelpeil. Ondanks de waarschuwingen begon It Fean niet scherp. Met name het aanvalsvak bakte er weinig van. Veel plaatsfouten en ook goede kansen werden verprutst.
De verdediging had het zwaar, maar hield goed stand. Pas in de 18e minuut kon het eerste doelpunt van It Fean worden aangetekend: Jantina scoorde uit een doorbraak. Echter 4 minuten later zou Tietjerk de gelijkmaker scoren. Ditzelfde patroon herhaalde zich in de 25e minuut, Jenco scoort uit een klein kansje, maart in dezelfde minuut valt een afstander van Tietjerk door de korf. Pauze, met een 2-2 ruststand. Dramatisch feitelijk.

In de rust worden de wissels aangekondigd, Evert en Jannie voor Herman en Jantina. Het lijkt toch even te duren voordat zich verbetering in het spel aandient, maar uiteindelijk begint het bij It Fean toch beter te draaien. It Fean komt in een kwartier na rust op een marge van 3 doelpunten: 6-3. Dit is te veel voor Tietjerk. De tegenstander scoort nog 1x, maar daarna bouwt It Fean de voorsprong uit tot uiteindelijk de eindstand van 12-4. Sommige doelpunten plichtmatig, maar er waren toch ook pareltjes te bewonderen, mooie steekpassjes, fraai afgeronde inlopers of uitstartballen.
De eindstand was draaglijk, maar het spel van met name de eerste helft was kampioenskandidaat-onwaardig.
Gelukkig was er voldoende kwaliteit op de bank, zodat er goed gewisseld kon worden. Uiteindelijk bepaald de breedte van de selectie de totale kwaliteit van het team. Het belang van de bank moet dan ook niet onderschat worden.

It Fean 3 staat nu 2 punten voor op Pallas 08 3, met nog 2 redelijk zware wedstrijden voor de boeg. Volgende week de thuiswedstrijd tegen De Granaet (uit: 6-6) en op 4 juni de uitwedstrijd tegen Kollum (thuis: 14-10).

Doelpunten It Fean: Jenco 3, Jille en Jannie 2, Hilliena, Martine, Eelkje, Jantina en Peter allen 1