Zaterdag 18 maart stond de eerste wedstrijd op het programma van de driekamp om uit te maken wie in de derde klasse blijft. In de reguliere competie eindigden DTS, Harkema en It Fean / Boelenslaan met allemaal 10 punten. Op deze avond moest It Fean / Boelenslaan aantreden tegen streek genoot DTS uit Surhuizum. De wedstrijd stond onder leiding van de heer Benedictus uit Sneek die een prima partij floot.

It Fean / Boelenslaan begon sterk aan deze partij verdedigend had het de zaken voor mekaar en legde de aanval van DTS helemaal aan banden. Dit resulteerde in een 9-1 voorsprong met rust. Het waren Jannie Postma driemaal, Nynke Spijker tweemaal, Van van der Veen tweemaal, Hilliena Zandstra en Jan Boomsma beiden 1. Het was na 29 min dat DTS het eerste doelpunt liet aantekenen, Jan van der Veen was een keer zijn heer kwijt en deze ronde de inloop af.

In de rust werd er opgehamerd dat ze scherp moesten blijven en vooral niet denken dat de wedstrijd gespeeld was. Het was dan ook DTS dat na rust direct de toon zette om drie de bal door de korf te krijgen. In deze fase was It Fean / Boelenslaan slordig in de aanval. Teveel bal verlies en verkeerde keuzes leidde dit in en het werd 9-4. Maar It Fean / Boelenslaan rechtte de rug en pakte het weer op. Het was Jan Boomsma die het goede voorbeeld gaf en scoorde de 10-4. DTS scoorde nog een maal maar daarna was het gebeurd.

Coach Lammert van der Veen wisselde Meike Lettinga voor Nynke Spijker deze wist met een afstand schot de korf te vinden. Ook kwam Niels van der Velde in het veld voor Sander van der Veen. Hierna was het Jan Boomsma die door middel van een inloop en een klein kansje de stand op 13-5 bracht voor It Fean / Boelenslaan. Het slot akkoord was voor Margriet Helfrich die vanaf de strafworp stip de eindstand bepaalde. Een prima prestatie voor deze ploeg die er deze avond als een team stond en gevochten heeft voor elk punt.

De volgende wedstrijd is al op maandag 20 maart dan moeten ze aantreden tegen Harkema. De wedstrijd begint om 20:00 uur in de Surventohal in Surhuisterveen.

20 apr.09:30It Fean / Boelenslaan F1 - Harkema F1Meer
20 apr.09:30Oerterp E1 - It Fean / Boelenslaan E3Meer
20 apr.10:00It Fean / Boelenslaan B1 - DTL B1Meer
20 apr.10:00Harkema E1 - It Fean / Boelenslaan E2Meer