SURHUISTERVEEN – Deze competitiedag was voor de Feansters op dit moment de belangrijkste competitiedag van het hele seizoen. Tot 3 wedstrijden voor het einde verloor de Expert-formatie werkelijk alles maar kreeg een aantal week geleden de geest en als het vandaag van concurrent WWC in een rechtstreeks duel zou winnen, kon het een beslissingswedstrijd afdwingen tegen dezelfde tegenstander. Na een nerveus begin lukte dit en wordt het seizoen met 1 wedstrijd verlengd.

Alleen de nummer 8 degradeert dus wist It Fean wat het te doen stond. Goed voorbereid gingen de Feansters aan de slag. Maar al gauw bleek dat de thuisploeg nerveus was en hoewel de keuzes best goed waren, vielen de ballen lang zo makkelijk niet als de 2 weken ervoor.

WWC wist de 0-1 te maken maar had het scorend eigenlijk net zo moeilijk en dus ontspon er zich een enorm verdedigend hoewel sportief duel. Beide ploegen konden schotkansen creëren maar de roodhemden hadden enorme pech met uitdraaiende schoten en daardoor net even te weinig rebounds.

Maar It Fean bleef mentaal ijzersterk en zakte de hele wedstrijd niet één keer door het ijs. Jan Geert Dijk was het die zijn ploeg na een slim balletje van aanvoerster Margriet Helfrich op een verdiende 4-2 voorsprong bracht. Ondanks dat de blauw-zwarten bleven aandringen bleef dit verschil tot rust, 6-4. Dat het nog niet gespeeld was, had de thuisploeg maar al te goed in de gaten.

De rebound duels waren stevig maar in 1 zo’n duel was het jongeling Sander van Veen die een moeilijke rebound omtoverde tot een assist op de slim vrijgelopen Remco Zijlstra die het kansje koelbloedig afmaakte, 7-4.

Daarna echter kwam een moeilijke fase voor It Fean, WWC wist in een serie in te lopen en zelfs een voorsprong te pakken tot 7-8. Hoewel het even een tikkie was voor het vlaggenschip was het Hilliena Zandstra die een heel belangrijke vrije bal omzette in 8-8.

Na twee tactische wissels kon It Fean weer op voorsprong en was dan ook niet meer van plan dit weg te geven. De 13-11 overwinning betekent dat er een beslissingswedstrijd nodig is om te bepalen welke van deze twee ploegen gaat degraderen.

De kans is groot dat deze gespeeld wordt a.s. zaterdag 4 juni op neutraal terrein.

20 apr.09:30It Fean / Boelenslaan F1 - Harkema F1Meer
20 apr.09:30Oerterp E1 - It Fean / Boelenslaan E3Meer
20 apr.10:00It Fean / Boelenslaan B1 - DTL B1Meer
20 apr.10:00Harkema E1 - It Fean / Boelenslaan E2Meer