SURHUISTERVEEN – Op een prachtige warme zomerse dag was het It Fean 2 dat even voor de wedstrijd van het eerste al terecht had gewonnen met 15-12 van Lintjo uit Oldeberkoop. Voor het eerste team was het nu erop of er onder wilde het nog een kleine kans maken op een beslissingswedstrijd. Dit werd niet alleen met beide handen aangepakt maar de rood-hemden wonnen met maar liefst 10 punten verschil van de gasten.

Dat leek de eerste helft er nog niet op, een volledig gelijk opgaand begin zorgde direct voor de nodige spanning. Toch speelde It Fean met overtuiging en vrijuit. In veel wedstrijden eerder dit seizoen deed It Fean dat ook al in de eerste helft dus een verassing was dit nog niet. Tot 3-3 via goals van Sander van der Veen, aanvoerster Margriet Helfrich en Hilliena Zandstra, ging het gelijk op. Toen pakte Lintjo een op dat moment terechte voorsprong, 3-5. Maar de Expert-formatie liet zich deze keer niet uit het veld slaan en kwamen met goed korfbal en slimme goals terug tot 5-5.

Lintjo deed goed mee en maakte weer 6-6 maar er veranderde iets in de verhoudingen want de rood-zwarten waren nu dominanter waarbij Sander van der Veen zich ontpopte tot de uitblinker, hij scoorde deze wedstrijd maar liefst 5 veldgoals en sleepte er bovendien nog een mooie strafworp uit, daarmee was hij echter niet topscoorder dat werd de sterk spelende aanvoerster Margriet Helfrich. Toch zou dit tekort doen aan het goede spel van de andere Feansters want ook Jannie Postma en Hilliena Zandstra lieten zich gelden, bij rust had het vlaggenschip een zeer overtuigende 14-9 voorsprong gepakt op de gasten.

In de rust werd er nog eens benadrukt dat er vlijmscherp begonnen moest worden, immers er was nog niets gewonnen. Na de thee liep het toch even stroef door de achterverdedigende tactiek van de Oldeberkopers en het profiteerde daarvan door tot 15-11 terug te komen. Toch herpakte It Fean zich, een prachtige goal van de eveneens sterk spelende Lubbert Jan van Dijk betekende 16-11 waarna it Fean even weer op het gas trapte en uitliep naar een prachtige bijna onoverbrugbare 18-12 voorsprong. Aanvoerster Margriet Helfrich benutte een heel simpel kansje door een fout van haar tegenstandster waarna tweede aanvoerder Remco Zijlstra een prachtige cross-bal scoorde na een sterke rebound van Jannie Postma.

Op dit punt hadden de gasten de handdoek al lang in de ring gegooid en hoewel het nog net geen gallery-play was ging het nu ineens heel hard, want in no-time ging het van 19-13 naar 23-14 via alweer een cross maar nu van Manon van der Veen, voor de vorm mikten de gasten nog een bal door de korf maar op 26-16 trokken de rookwolken op en vierden de Feansters de volkomen terechte eerste winst als een kampioenschap.

Doelpuntenmakers: Margriet Helfrich 8, Hilliena Zandstra en Sander van der Veen 5, Jannie Postma 3, Manon van der Veen en Remco Zijlstra 2, Lubbert Jan van Dijk.

25 apr.20:15DWA/Argo/ROG MW3 - Boelenslaan / It Fean MW1Meer
It Fean / Boelenslaan F1 - Harkema F120 apr.10 - 12
Oerterp E1 - It Fean / Boelenslaan E320 apr.6 - 4 (0 - 0)
It Fean / Boelenslaan B1 - DTL B120 apr.5 - 7